Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
reklama
17.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elektrická letecká doprava se pomalu blíží. Holandský startup Elysian by chtěl vyrábět elektrický letoun E9X a nemělo by jít o malé letadlo. Pojmout má 90 lidí a pokrýt spoustu regionálních letů.
Bison (877) | 17.7.202423:08
Koncept to je zaujímavý ako prezentácia večne zelenej planéty a zároveň vyzbierať na tento projekt slušný balík, reálne nemajú šancu, je jedno aký si dajú časový rámec. V letectve je tvrdá konkurencia, naivné projekty ako tento zapadnú prachom. Budúcnosť v letectve nepatrí baterkám, iba ak by sa dobíjali bleskami....
Odpovědět2  0
Jardadoma (1546) | 18.7.20240:57
Tady to bude podle hesla ­"Z cizího krev neteče­" Prostě si s tím budou pár let hrát, za velmi slušné platy a pak to zabalí.
Odpovědět4  0
Tosuja (44) | 17.7.202422:14
Kdyby tohle rikal Airbus nebo nekdo jiny, kdo umi vyrabet letadla, mozna bych tomu veril. Startup nema za 10 let sanci. Nizsi rychlost ­- turbovrtulove letadla davaji 600­-700km­/h cestovni rychlost ­- nebude zasadni problem vzhledem ke kratsim vzdalenostem a faktu, ze vetsina casu se stravi cekanim na letisti.
Nakonec ­- na vzdalenosti do 1000km je mozna lepsi vysokorychlostni zeleznice, tam se na letisti neceka a jezdi to mezi centry mest. A preveze to radove vic lidi bez baterii, je to pohodlnejsi, netrpi to na turbulence a muzete si zajit do jidelnaku.
Odpovědět2  0
Choakinek (1607) | 17.7.202419:36
No, já si spíš myslím, že se za ­"pár­" let začne ochlazovat a ­"smysl­" všech těchto naprosto šílených etatistických projektů se odhalí v plné nahotě!

A pak se začnou dít věci ;­-­)...
Odpovědět2  0
thegrid (280) | 17.7.20249:15
A v případě přebytku energie před přistáním se z bezpečnostních důvodů budou odhazovat battery packy.
Odpovědět6  0
Jerry7650 (2) | 17.7.20247:42
Má to jednu drobnou vadu.... Komerční letadla si běžně kvuli bezpečnosti vozí dvojnásobek paliva ­(není zas tak uplná výjimka, že musí letět místo hodiny a půl třeba dvě a půl hodiny. Takže ten dolet co je uvádět je třeba vydělit tak dvěma a rázem je toi letadlo jen na cesty Praha ­- Ostrava.
Odpovědět8  1
Tech-boy.lukas (1488) | 17.7.20248:21
Přesně něco takového jsem chtěl napsat. A pak se třeba i stane že z nějakého důvodu nemůže přistát, a řízení letového provozu mu nařídí aby nad letištěm hodinu kroužilo. Nespadne náhodou? A pak zde není uvedená rychlost, nyní většina dopravních letadel má spalovací turbíny, dosahuje rychlosti 800­-1200km­/h podle větru. Není letadlo které má vrtule krok z5?
Vtip ­(realita co se stala­) z ww2, bombardování japonska. Letíme na plný plyn 5km­/h z5, takový byl protivítr.
Odpovědět1  1
Cemada (1221) | 17.7.20248:40
Vrtulová letadla mají menší spotřebu, tak proto.
Rychlost bude problém, ale na kratší trasy asi v poho.
Jako pro vnitrostátní dopravu si něco takového umím představit, možná i trasu k sousedům. Ale to bude vše.
Odpovědět4  0
Lokomotiva2 (21) | 18.7.202416:33
Jenze na kratsi vzdalenosti ma smysl vlak. Pokud chce nekdo zvedat do vzduchu baterky, tak at si poridi jerab. ;­-)
Odpovědět3  0
danhar1 (18) | 18.7.202418:25
:­-D
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 17.7.20248:47
Ta úvaha má jednu zásadní chybu. U elektrických letadel se neuvádí dolet “až”, ale garantovaný dolet, tedy s bateriemi na konci životnosti, ve špatném počasí, s časovou a dalšími rezervami. Jestli to má garantovaných 800 km, tak normálně to dá odhadem tak 1500­-2000 km. Už si nepamatuju, který elektrický letoun to byl, ale byl tam snad dvojnásobný rozdíl mezi tím, co garantovali, a tím co by to zvládlo.

Rychlost by mě také zajímala.
Odpovědět2  0
Cemada (1221) | 17.7.20248:32
Vadu to nemá. Max.dolet je běžný údaj pro všechna letadla. A všechna reálně létají kratší trasy, právě kvůli bezpečnosti jak uvádíte.

Mě tam spíše chybí jiné údaje: max. vzletová hmotnost, výkon motorů, celková hmotnost baterií a doba nabíjení. Aby pak letadlo nebylo na dva dny uzemněné než se dobije :­-D

Takže zatím to je jen marketingové lákadlo pro investory.

Odpovědět8  0
vaclav2211 (399) | 17.7.202421:32
Tak rovno do takeho vehiklu posadit marketakov, nech sa preletia na maximalku a potom sup do kanclu a scartovat vsetky dohodnute zmluvy:P
Odpovědět1  0
Pavel Matějka (1648) | 17.7.20246:21
Možná by stálo za úvahu startovat to navijákem jako větroně ­- vzlet je asi hodně energeticky náročný.
Odpovědět8  0
Jardadoma (1546) | 17.7.202413:21
Nebo odpojitelný kabel.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4972) | 17.7.202413:24
MagSafe :­-)
Odpovědět2  0
danhar1 (18) | 18.7.20246:01
Nikola Tesla by mohl vedet jak na to ;­-)
Odpovědět1  0
honzama (9) | 27.7.202418:05
nebo hodně dlouhý i neodpojitelný
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.